De ondertussen derde reeks lessen over conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur heb ik net afgerond. En met succes mag ik wel zeggen. Studenten zijn niet alleen positief over de colleges, maar ik heb er zelfs een aantal weten te betrappen op uitspraken als: “Ik moet me vooral op het gebied van concepting nog verder ontwikkelen” en “Het draait veel meer om het concept, dan om of je goed kan ontwerpen of een mooi stukje muziek kan schrijven”.
Ik heb dan ook besloten een heus boek te gaan schrijven over het onderwerp. Naar mijn mening is het “standaardwerk” op dit gebied van Jan Rijkenberg te onduidelijk over de definitie van een concept. Bovendien is dat boek ook te weinig gericht op het ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om aan conceptontwikkeling te doen.
Vandaar, beloof ik het bij deze. Ik heb al een kleine bibliografie. Aanvullingen daarop zijn welkom.
A Technique For Producing Ideas – James Webb Young
Lateral Thinking – Edward de Bono
A Whack on the Side of the Head – Roger Von Oech
How to Get Ideas – Jack Foster
Creatieve communicatie – M. Pricken
Six Thinking Hats – Edward de Bono
It’s not how good you are, it’s how good you want to be – Paul Arden
Whatever you think, think the opposite – Paul Arden
Boeken schrijven, altijd een goed idee. Fijn ook, zo’n wit vel om op te beginnen! Mijn suggesties voor de literatuurlijst: misschien wel alles van Seth Godin, natuurlijk Ons Boek (www.onsboek.nl) en ‘Een Leven lang vrij’- van Bob Crebas over de ontwikkeling van Marktplaats.
Want: ideeën (en dus concepten) zijn eenvoudig, het is de uitvoering die het maakt of breekt.
Eeeeeeeeeeeeee. Ideeën zijn eenvoudig. Concepten niet. En vervolgens kan de uitvoering ze maken of breken.
extragratis titelsuggestie: Geef jezelf een schop.
want
a) heb je nodig om te scheppen
b) Roger van Oech
c) het helpt
Vooral voor argument C heb ik een zwak. Ik wil me dan wel door Spear & Jackson laten sponsoren.